سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علل نرم افزاری خرابی تاچ پد لپ تاپ

 

خرابی تاچ پد لپ تاپ

تاچ پد و یا همان صفحه ی تاچ، ابزاری است که عملکرد ماوس را در لپ تاپ عملی می کند. تاچ پد نیز مانند کیبورد و صفحه نمایش لپ تاپ، در داخل دستگاه قرار گرفته است تا بدون نیاز به هیچگونه اتصال خارجی، لپ تاپ را به تنهایی به یک رایانه ی کامل و همه چی تمام تبدیل کند. 
در سیستم های کامپیوتر، کیس اصلی، صفحه نمایش، کیبورد، ماوس و... همگی از هم جدا هستند و از طریق کابل و یا دانگل های مخصوص به همدیگر اتصال می یابند. اما در لپ تاپ ها، تمامی اجزا به همدیگر متصل می باشند. تاچ پد نیز صفحه ای است که برای جایگزینی عملکرد ماوس، در لپ تاپ قرار گرفته است. 
عملکرد ماوس و تاچ پد از مهم ترین راه های ارتباطی کاربر با سیستم محسوب می شود و در صورت عدم عملکرد صحیح آن، نمی توان با سیستم ارتباط برقرار کرده و امور خود را در بخش های نرم افزاری انجام داد. اگر تاچ پد لپ تاپ شما به هر دلیلی خراب شود، دیگر نمی توانید هنگام عدم دسترسی به ماوس از آن استفاده کنید. علاوه بر آن، ممکن است آسیب دیدگی تاچ پد به بخش های اطراف نیز منتقل شود و خرابی گسترش یابد. در ادامه ی مطلب، راهکار های رفع مشکلات مربوط به تاچ پد بیان شده است. 

علل خرابی تاچ پد لپ تاپ

خرابی تاچ پد در زمینه های مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد. خرابی تاچ پد ممکن است نرم افزاری و یا سخت افزاری باشد. اگر خرابی تاچ پد به دلیل بروز یک آسیب سخت افزاری صورت گرفته باشد، معمولا از ظاهر این قطعه مشخص است. در واقع، گاهی اوقات تاچ پد دچار شکستگی و یا ترک خوردگی می شود.
در برخی مواقع نیز خرابی سخت افزاری تاچ پد به گونه ای است که هیچ نشانه ای نمایان نیست. در چنین شرایطی، قسمت های داخلی تاچ پد خراب شده اند. ممکن است اتصالات تاچ پد با سایر اجزا قطع شده و یا از بین رفته باشند. گاهی اوقات نیز علت خرابی و یا از کار افتادگی تاچ پد نرم افزاری است. 
در واقع در این شرایط، تنظیمات مربوط به تاچ پد لپ تاپ بهم خورده اند و یا اینکه سایر اختلالات نرم افزاری لپ تاپ، سبب خرابی و یا از کار افتادگی تاچ پد شده اند. مشکلات نرم افزاری تاچ پد معمولا به سادگی حل می شوند. البته برای رفع اختلالات نرم افزاری تاچ پد نیز داشتن اطلاعاتی در این زمینه لازم است که در ادامه ی این مقاله، توسط کارشناسان نمایندگی تعمیرات تخصصی لپ تاپ و تعمیرات کامپیوتر در کرج، شرح شده اند.

ویروسی شدن لپ تاپ

گاهی اوقات ممکن است خرابی عملکرد و یا از کار افتادگی تاچ پد لپ تاپ، به دلیل ویروسی شدن این دستگاه صورت گرفته باشد. ویروسی شدن لپ تاپ از جمله مشکلاتی است که می تواند بروز اختلالات نرم افزاری را باعث شود. بد افزار ها تاثیر مخربی بر روی سیستم شما خواهند داشت. 
معمولا این نرم افزار ها با هدف سرقت اطلاعات تولید می شوند. اینترنت بستر مناسبی برای پخش نرم افزار های مخرب است. بنابراین اگز زمانی از استفاده از لپ تاپ خود را مشغول وبگردی می کنید، مراقب عوامل خطرناک موجود در اینترنت باشید. 
اگر نکات مربوطه را رعایت نکنید، ممکن است با یک گشت و گذار ساده در اینترنت نیز، قربانی ویروس ها و بد افزار ها شوید. نصب شدن یک بد افزار بر روی سیستم می تواند در هماهنگی بین اجزای مختلف نرم افزاری اختلال ایجاد کند. 
از کار افتادگی تاچ پد نیز ممکن است در صورت ویروسی شدن لپ تاپ اتفاق بیفتد. چنانچه به تازگی یک نرم افزار نامعتبر را از منبعی نا آشنا نصب کرده اید و پس از آن، از کار افتادگی تاچ پد لپ تاپ خود را مشاهده نمودید، امکان ویروسی شدن لپ تاپ شما وجود دارد. 
برای رفع این مشکل می توانید یک آنتی ویروس معتبر را در لپ تاپ خود نصب کرده و سیستم را ویروس کشی کنید. نرم افزار های آنتی ویروس به درستی نرم افزار مخرب را از سایر برنامه ها تشخیص داده و به شما اطلاع می دهند. همچنین بهتر است برای کاهش خطرات ویروس ها و بد افزار ها، از نصب برنامه های نا مطمئن بر روی لپ تاپ خود پرهیز کنید. 

هنگ کردن لپ تاپ

فریز شدن سیستم و یا به اصطلاح هنگ کردن آن، یک مشکل رایج نرم افزاری است که دیر یا زود، در تمامی لپ تاپ ها رخ می دهد. هنگ کردن سیستم یک اختلال کاملا عادی محسوب می شود، اما اگر این مشکل به صورت رایج در سیستم رخ دهد، نشانه از خرابی اجزای نرم افزاری و یا سخت افزاری لپ تاپ می باشد. 
هنگ کردن سیستم می تواند در بخش های مختلف نرم افزاری اختلال ایجاد کند و هماهنگی میان آن ها را خراب کند. از این رو احتمال بروز مشکلاتی همچون از کار افتادگی تاچ پد وجود دارد. یکی از راهکار های موجود برای تشخیص مشکل تاچ پد در این شرایط، فشردن دکمه ی NumLock  است. 
پس از ازکار افتادگی تاچ پد لپ تاپ خود، دکمه ی NumLock  را بفشارید. در این حالت روشن شدن چراغ این کلید نشان می دهد که مشکل هنگ کردن لپ تاپ باعث ایجاد چنین اختلالی در تاچ پد لپ تاپ شما شده است. روشن نشدن چراغ دکمه ی NumLock پس از فشار دادن آن، به این معناست که لپ تاپ شما در حالت فریز قرار دارد و احتمالا، از کار افتادن تاچ پد نیز به همین دلیل صورت گرفته است. اگر مشخص شد که مشکل تاچ پد به دلیل هنگ کردن سیستم رخ داده است، می توانید با یک بار ری استارت کردن دستگاه، این اختلال را موقتا رفع کنید. 

غیر فعال کردن اتفاقی تاچ پد

گاهی اوقات شما با عدم عملکرد تاچ پد لپ تاپ خود مواجه هستید در صورتی که هیچ مشکل سخت افزاری و جدی صفحه تاچ را تهدید نمی کند. بلکه ماوس پد به صورت اتفاقی توسط کاربر غیر فعال شده است. بر روی صفحه کلید لپ تاپ، کلید های مخصوص فعال و یا غیر فعال کردن تاچ پد قرار دارد.
معمولا این کلید در تمامی لپ تاپ ها F5  و یا F9  است. بنابراین یکی از راهکار های رفع اختلال نرم افزاری از کار افتادگی تاچ پد، فشار دادن کلید های مربوط به آن،  یعنی F5  یا F9 است. اگر هنگام کار با لپ تاپ، به صورت اتفاقی تاچ پد را خاموش کرده باشید، پس از فشردن این کلید ها، این ابزار دوباره فعال می شود. 

تعمیر و تعویض تاچ پد در نمایندگی تعمیرات لپ تاپ در کرج

تاچ پد از جمله قطعات سخت افزاری فوق حساس لپ تاپ شناخته می شود. این قطعه دارای یک صفحه ی نازک است که از طریق آن می توان با سیستم ارتباط برقرار کرد. بنابراین تعویض و تعمیر این بخش، نیازمند تخصص زیاد و استفاده از ابزار آلات پیشرفته می باشد. 
شما می توانید در جهت تعمیر و یا تعویض تاچ پد لپ تاپ خود، به نمایندگی تعمیرات لپ تاپ در کرج، مراجعه نمایید. این مرکز دارای کارشناسان خبره و باتجربه بوده که می توانند تعمیر و تعویض قطعات سخت افزاری، به همراه باز و بست لپ تاپ و برطرف کردن اختلالات نرم افزاری آن را با بهترین کیفیت و در سریع ترین زمان ممکن ارائه دهند