سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رایج ترین علائم خرابی فن لپ تاپ

 

نقش و عملکرد فن در لپ تاپ

فن بخش اصلی سیستم خنک کننده ی لپ تاپ محسوب می شود. قطعات سخت افزاری لپ تاپ در بدنه ی کوچک آن به صورت فشرده در کنار هم جای گذاری شده اند. قسمت های مختلف لپ تاپ از جمله پردازنده ها، هنگام اجرای امور مورد نظر از خود گرما تولید می کنند و از آنجایی که فضایی برای تهویه ی هوا وجود ندارد، سیستم داغ می کند. 
به همین علت است که یکی از اصلی ترین مشکلات لپ تاپ های امروزه، حرارت زیاد است. برای برطرف ساختن تقریبی این اختلال، تولید کنندگان با توجه به حجم کم بدنه ی لپ تاپ، یک سیستم خنک کننده ی کوچک در داخل آن قرار داده اند تا بتواند در حد توان، گرمای موجود میان قسمت های سخت افزاری را کاهش دهد. 
فن یکی از مهمترین اجزای سازنده ی سیستم خنک کننده ی رایانه های مختلف است. پروانه ی فن، می تواند با چرخش خود، هوای محیط را جا به جا کرده و آن را تهویه نماید. از این رو با مشکل داغ شدن همیشگی لپ تاپ مقابله می شود و فن می تواند دمای سیستم را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. 
به همین دلیل است که کارشناسان توصیه ی زیادی به نگهداری از فن لپ تاپ دارند. البته فن های خارجی که در پایه های کول پد قرار داده شده اند نیز، تاثیر به سزایی در متعادل ساختن هوای محیط داخل لپ تاپ دارند. این قطعه در لپ تاپ عملکرد مفیدی اجرا می کند و پس از خرابی آن، بسیاری از قسمت های سخت افزاری در اثر گرما آسیب می بینند. 
به همین ترتیب، فن می تواند تاثیر فراوانی در سلامت و صحت عملکرد دیگر قطعات داشته باشد. اگر فن لپ تاپ خراب شود، پس از گذشت مدت نه چندان کوتاهی، دیگر قسمت های مختلف سخت افزاری مخصوصا پردازنده ها خراب می شوند. پس بهتر است که با رعایت نکات توصیه شده در مورد پیشگیری از خرابی فن، محیطی سالم و مناسب برای عملکرد قطعات سخت افزاری لپ تاپ خود فراهم کنید.

تعمیرات کامپیوتر کرج رایان

علائم رایج خرابی فن لپ تاپ

خراب شدن فن نیز همانند دیگر آسیب های سخت افزاری، نشانه هایی دارد. اگر شما این علائم را از پیش بشناسید، پس از بروز آن ها می توانید به درستی علائم خرابی فن را تشخیص داده و سریعا برای برطرف کردن مشکل سیستم خنک کننده ی لپ تاپ خود اقدام نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه سریع تر برای رفع یک مشکل اقدام شود، از گسترش خرابی های بیشتر پیشگیری شده و علاوه بر آن، ترمیم قسمت های آسیب دیده آسان تر خواهد بود. 
از آنجایی که عملکرد فن نقش زیادی در خنک کردن سیستم دارد، خرابی و از کار افتادگی این قطعه، گرم شدن لپ تاپ را در پی خواهد داشت. البته تولید سروصدای عجیب و زیاد از لپ تاپ نیز، می تواند یکی از علائم خرابی فن شناخته شود. در ادامه ی مطلب، علائم اصلی خرابی فن لپ تاپ، به صورت کامل شرح داده شده است. 

 داغ شدن لپ تاپ

یکی از مشکلاتی که پس از خرابی فن لپ تاپ و در نتیجه ی عملکرد نادرست این قطعه پدید می آید، داغ شدن لپ تاپ است. فن از مهمترین قسمت های سیستم خنک کننده ی رایانه به شمار رفته که اگر به هر دلیلی درست کار نکند، دمای سیستم به شدت بالا می رود و بسیاری از قطعات سخت افزاری به دلیل گرمای زیاد آسیب می بینند. 
به همین علت باید پیش از اینکه بخش های مختلف سخت افزاری دچار مشکل شوند، از گرمای بیش از حد لپ تاپ جلوگیری کرد. اگر داغ شدن بیش از حد لپ تاپ خود را به ویژه هنگام انجام امور نرم افزاری ساده مشاهده کردید، احتمال خرابی و از کار افتادگی فن لپ تاپ را در نظر داشته باشید. شما می توانید در این شرایط، لپ تاپ مورد نظر را به مراکز تعمیر لپ تاپ در کرج  بسپارید تا مشکل آن عیب یابی و برطرف شود. 

شنیده شدن صداهای عجیب از فن

دیگر موردی که نشان دهنده ی خرابی و عملکرد ضعیف و نادرست فن لپ تاپ است، شنیده شدن صداهای عجیب و غیرمعمولی از این قطعه می باشد. معمولا فن لپ تاپ در حالت عادی صدای آزاردهنده ای ندارد. اگر در حالت طبیعی عملکرد لپ تاپ، گوش خود را به آن نزدیک کنید، صدای کم و آرامی از آن خواهید شنید.
اما اگر لپ تاپ شما داغ کرده و صدای زیادی از فن شنیده می شود، به احتمال این قطعه دچار خرابی شده است. ضعیف شدن عملکرد فن نیز باعث می شود این قطعه نتواند همانند سابق عمل کند. در این حالت شما می توانید با توقف عملیاتی که از سوی سیستم در حال انجام است و درنظر گرفتن زمانی کوتاه برای استراحت قطعات سخت افزاری، عملکرد فن را بهبود ببخشید. 
گاهی اوقات، کاربران هنگام انجام امور ساده ای همچون وبگردی نیز متوجه داغ شدن لپ تاپ و به گوش رسیدن صدای زیاد از ان می شوند. معمولا در این وضعیت، فن علاوه بر تولید سروصدای زیاد، صداهای عجیبی از خود منتشر می کند. تولید صداهای غیر معمولی و اذیت کننده از سوی فن، معمولا به علت آسیب دیدگی فیزیکی آن صورت می گیرد. 
در این شرایط احتمالا قسمتی از پروانه ی فن شکسته و یا اینکه یک جسم خارجی در داخل آن گیر کرده است. معمولا تعمیر فن پس از شکستگی اجزای آن مشکل بوده و بهتر است در این حالت، فن لپ تاپ خود را تعویض کنید. برای تعمیر و تعویض فن لپ تاپ و برطرف ساختن دیگر مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری، می توانید به نمایندگی تعمیرات  لپ تاپ در کرج مراجعه کنید. 

راهکار های پیشگیری از خرابی فن لپ تاپ

برای جلوگیری از خرابی فن لپ تاپ خود، می توانید کارهای ساده و بدون دردسری انجام دهید. رعایت به موقع و مرتب نکات مربوط به پیشگیری از خرابی فن، می تواند علاوه بر فراهم سازی شرایطی مناسب برای عملکرد صحیح دیگر قطعات سخت افزاری به ویژه پردازنده ها، از آسیب دیدگی و ازکار افتادگی فن و ایجاد هزینه های زیاد، جلوگیری کند. 
یکی از کارهایی که برای پیشگیری از خرابی فن و دیگر بخش های سخت افزاری بسیار توصیه می شود، سرویس قسمت های داخلی لپ تاپ است. پاکسازی مرتب فن از آلودگی ها و گرد و خاک تجمع یافته در بخش پروانه ی آن، بستگی به نوع و مقدار استفاده ی کاربر، هرچند ماه یک بار لازم است. 
اگر مرتبا فن لپ تاپ را سرویس نکنید، انباشتگی حجم عظیمی از آلودگی در داخل فن به آن آسیب می رساند. به همین ترتیب سرویس فن لپ تاپ و البته سرویس دیگر قطعات سخت افزاری نیز، از مهمترین کارهایی است که شما می توانید برای پیشگیری از کوتاه شدن عمر قطعات سخت افزاری لپ تاپ خود انجام دهید. 
دیگر نکته ای که در مورد فن لپ تاپ و جلوگیری از مشکل داغ شدن سیستم بسیار موثر می باشد، استفاده از کول پد است. کول پد وسیله ای بوده که یک سیستم خنک کننده ی جداگانه برای تعادل دمای لپ تاپ دارد. شما می توانید با قرار دادن لپ تاپ خود بر روی پایه ی فن، از داغ شدن آن و همچنین ورود آشغال های ریز و دیگر آلودگی های محیط به داخل آن پیشگیری کنید. با رعایت تمامی این نکات، اختلال خرابی فن و دیگر اجزای داخل بدنه ی لپ تاپ بسیار کاهش می یابد